המדריך השלם לצביעה וחידוש רהיטים

בשנים האחרונות הפך שיפוץ רהיטים למגמה טרנדית המתחברת לקונספט הווינטג' שמככב רבות.
מי שאוהב וינטג' חשוב שיכיר את האפשרות הפשוטה לשפץ רהיטים ולהעניק בקלות ובכיף ייחודיות ואופי לרהיטים שאנחנו רגילים לראות בכל בית. כדי לעזור לכם ללמוד איך לשפץ בעצמכם כל רהיט עץ או פורמייקה, הכנו עבורכם את המדריך הבא.

 

 
תכנון וציוד נדרשים לקראת חידוש רהיטי העץ שלכם
לפני שאתם מתחילים בצביעה, חשוב לתכנן מראש איך אתם רוצים שתיראה התוצאה הסופית: אפשר לצבוע עץ במראה אטום או במראה שקוף. מראה שקוף מאפשר לראות את הטקסטורה של העץ מבעד לצבע, בעוד שמראה אטום מעלים אותה.
קחו בחשבון שאי אפשר להחזיר רהיט עץ שנצבע בצבע אטום למראה ולצבע המקורי שלו.
למראה עץ טבעי, השתמשו בוורנית לעץ על בסיס מים, שקופה או בכל גוון שתרצו.
אם אתם מעדיפים רהיט צבוע בצבע אטום, צבעו אותו בפוליאור על בסיס מים (מט, משי, מבריק או מטאלי) – צבע ידידותי לסביבה, שמתאים אפילו לצביעת פריטים בחדרי תינוקות וילדים, ואפשר לשחק עם 1650 גווני מניפת הצבעים של טמבור או נירלט.
חשוב להכין גלגלת לצביעה, מברשות, מסקינטייפ נייר, יריעת ניילון, נייר שיוף ומכל ערבוב.
הכנה לפני צביעת רהיטים – הסבלנות משתלמת
לפני תחילת הצביעה הסירו את כל שכבות האבק והלכלוך מהרהיט בעזרת מטלית לחה ושייפו כל צבע מתקלף באמצעות נייר שיוף עדין. אם אתם מעדיפים צבע אטום, מומלץ לשייף בנייר שיוף גס יותר, כדי ליצור חספוס עדין שיסייע להיקשרות חזקה של שכבות הצבע.
אם קיימים פגמים קטנים ברהיט, תקנו אותם באמצעות דבק שפכטל 2000. אחרי הייבוש, שייפו שוב, כדי להחליק את פני העץ ונקו שוב את הרהיט מאבק. השלב הזה חשוב במיוחד, כדי להבטיח שהצבע יחזיק לאורך זמן.
כסו היטב אזורים שאינם נצבעים או אזורים שנצבעים בגוונים שונים בעזרת מסקינגטייפ מנייר (אפשר להחליש את חוזק המסקינגטייפ על ידי הדבקתו על בד).
הניחו את הרהיט בסביבה מוארת ככל האפשר, כדי שתוכלו להבחין בקלות בפגמים בעץ ובאחידות של שכבות הצבע. המקום האידיאלי לצביעה הוא בחוץ, באור השמש, אבל אם אין לכם אפשרות כזו, השתדלו לצבוע בחדר מואר היטב. העמידו את השידה על יריעת ניילון או קנבס, שתספוג את הלכלוך וטפטופי הצבע, והחליפו לבגדי עבודה. מוכנים? אנחנו מתחילים!

צביעת רהיטים נכונה לקבלת תוצאה מושלמת
סוד חשוב של משפצי רהיטים מקצועיים, שמסייע להגיע לתוצאה מושלמת, הוא "יותר שכבות, פחות צבע". כלומר, אל תנסו להגיע לצביעה ולאטימה מוחלטת של הצבע כבר בשכבה הראשונה. צבעו שכבה דקה של צבע, חכו לייבוש מלא ואז צבעו שכבה נוספת, עד שתגיעו לתוצאה הרצויה. צביעה כזו תמנע מקרים של אי אחידות בצבע ותבטיח תוצאה מקצועית. חשוב לצבוע את הרהיט בשתי שכבות דקות לפחות.

צביעת פורמייקה
כמעט בכל בית בישראל נמצא לפחות רהיט אחד מפורמייקה. הפורמייקה, שהייתה באופנה לפני כמה שנים וחוזרת לככב שוב ושוב אבל בגוונים וטקסטורות עכשוויות, יכולה גם היא בקלות להפוך לרהיט וינטג' מודרני.
לצביעת רהיט מפורמייקה, שייפו את פני השטח שיוף קל בעזרת נייר ליטוש דק, כדי לחספס את השטח ולאפשר לצבע אחיזה טובה יותר. יש לנקות את הפורמייקה מלכלוך ושומנים בעזרת מים וסבון או כל חומר ניקוי ביתי אחר. צבעו שכבה אחת של צבע יסוד רב שימושי על בסיס ממס והמתינו שעה עד לייבוש מושלם. לאחר ייבוש מלא צבעו שתי שכבות בפוליאור על בסיס מים בגוון שבחרתם.
רהיטים במראה וינטג' בקלי קלות
אם אתם אוהבים רהיטי רטרו ורוצים לצבוע רהיט חדש כך שייראה כאילו קניתם אותו בשוק הפשפשים בפריז, תוכלו לעשות את זה ממש בקלות. פוליאור וינטג' הוא צבע גיר אקרילי במראה מט על בסיס מים, שנותן לרהיטים שלכם מראה וינטג’ עתיק.
הוא מגיע בשישה גוונים מוכנים לשימוש, ואפשר להשתמש בכל גוון שתבחרו. הוא צבע ידידותי לסביבה, היחיד שמגיע עם תו תקן ירוק, ולכן מתאים גם לצביעה של רהיטי ילדים. אפשר לצבוע איתו על חומרים שונים, כמו מתכת, עץ, פורמייקה, זכוכית ועוד, ומספיקה רק שכבה אחת של צבע כדי להעניק לרהיט את מראה הרטרו המושלם.
אם אתם צובעים עץ, שייפו את המשטח ודאגו להסיר צבע מתקלף או רופף, אם יש. נקו היטב את המשטח מאבק וצבעו שכבה אחת של פוליאור וינטג’. לצביעת פורמייקה, חספסו את פני השטח בנייר שיוף, נקו את המשטח וצבעו. להדגשת המראה המיושן ומראה הווינטג’ הרצוי שייפו בעדינות את פני השטח עם נייר שיוף אחרי שהצבע מתייבש. מומלץ לשים בסוף תהליך הצביעה לכה וינטג' מט על בסיס מים, כדי להגן על הצבע.
טקסטורות וקישוטים מיוחדים
אם תרצו להוסיף מראה עתיק תוכלו להשתמש במשחת זהב או נחושת למראה עתיק, יש גם נייר זהב שיוצר אימפקט חזק וכן חומר ליצירת סדקים. אפשר לקנות חתיכות עץ במראה וינטג' ולהוסיף על כל רהיט. לטקסטורות מעניינות אפשר כיד הדמיון להשתמש בסמרטוט, נייר או בדי תחרה.
תוספת של ידית ברוח הרהיט תמיד תקפיץ את התוצאה הסופית.
עכשיו כשהשידה הישנה של סבתא שוב עומדת בגאווה במרכז הבית, תוכלו להמשיך לעצב את הסלון כולו. בהצלחה!
אם הכתבה ממש עזרה לכם ומייד רצתם לצבוע את הרהיט הקרוב – אנחנו רוצים לראות איך יצא! שתפו אותנו.